Een artikel voor
jenaplanscholen:
In januari is verschenen:
filosoferen doe je zo
leidraad voor de basisschool
Band 1: voor groep 1 t/m 4
Band 2: voor groep 5 t/m 8
lees meer
|
meer
lezen over kinderfilosofie
en websites
voor de praktijk
Klein maar
Dapper, Berrie Heesen.
Damon, Budel (1996).
Een absolute aanrader voor
iedereen die werkt met kinderen tot een jaar of negen. De
meer dan twintig verhaaltjes zijn geschreven voor kleuters,
maar doen het ook buitengewoon goed in de middenbouw. Bij
elk verhaaltje is een korte filosofische toelichting
geschreven. Een reeks (start)vragen bij elk verhaaltje helpt
je gelijk op weg.
Vliegende papa's, Berrie Heesen.
Damon, Budel (2000).
Op dezelfde manier
opgebouwd als 'Klein maar dapper'. De verhaaltjes zijn
geschreven voor kinderen van verschillende leeftijden. In
dit boek zijn ook enkele interessante achtergrondartikelen
opgenomen.
Kinderen filosoferen, Berrie Heesen.
Damon, Budel (1998).
Voor de bovenbouw. Er is
een boek voor de kinderen en een voor de leraar. Het boek
voor de kinderen bevat achttien verhaaltjes met vragen.
Kinderen kunnen hiermee ook individueel of in kleine groepen
op onderzoek. De handleiding omvat naast een toegankelijke
introductie over filosoferen met kinderen, duidelijke
achtergrondinformatie bij elk verhaal.
Filosoferend ontdekken, Nanda van Bodegraven.
Kwintessens, Hilversum (2000).
Achttien filosofische
projecten voor midden- en bovenbouw. In alle projecten zijn
verbindingen gelegd met andere vak- of leergebieden, zoals
rekenen, wereldoriëntatie, e.d. Ook als je nog weinig
ervaring hebt, kun je er goed mee uit de voeten.
Spelenderwijs filosoferen met kinderen, Nanda van
Bodegraven.
Elsevier, Maarssen (2000).
Suggesties voor
gesprekken met kinderen van vier tot twaalf jaar. Elke
suggestie gaat vergezeld van ideeën voor activiteiten als
tekenen, drama of knutselen. Soms ligt daar wel erg veel
nadruk op. Het boek is vooral geschreven om met kinderen te
filosoferen in de buitenschoolse opvang.
De
filobus en Het huis met de twaalf deuren.
Teleac/NOT, Hilversum (1997 en 1999
Beide zijn schitterende
vierdelige series van de Onderwijstelevisie. De filobus is
gemaakt voor groep 7 en 8, Het huis met de twaalfdeuren voor
groep 5 en 6. Met beide series kun je, dankzij de goede
handleiding, ook met weinig voorkennis zo aan de gang in de
bovenbouw. Helaas beginnen de series (vooral Het huis met de
twaalf deuren) er gedateerd uit te zien.
Van
boeken ga je denken, Richard Anthone en Sylvie Moors.
Acco, Leuven (2002).
Filosoferen n.a.v.
fragmenten uit de kinder- en jeugdliteratuur. In dit boek
zijn fragmenten opgenomen uit literatuur voor kinderen van
ca. 6 tot 14 jaar. Elk fragment gaat vergezeld van een korte
toelichting en een goed uitgewerkt discussieplan.
De
wereld in een kiezelsteen, Ingeborg Hendriks.
Lemniscaat, Rotterdam (2003).
Een leesboek voor
kinderen vanaf ca. 10 jaar. Het is een selectie van veel
prachtige fragmenten uit de jeugdliteratuur, gegroepeerd
rond drie thema’s: ‘Wie ben ik?’; ‘Zicht op de wereld’ en
‘Achter de dingen’. Bij elk fragment is slechts een enkele
vraag opgenomen, de uitwerking is aan jou.
Denken door filosofie, Paul Cleghorn. SvPO, Amsterdam (2007)
Deze methode komt uit
Schotland en is door de Stichting voor Persoonlijk Onderwijs
vertaald. Denken door filosofie wordt al jaren op Schotse
basisscholen gebruikt en is geschikt voor groep 4 t/m 8.
Mijn
hart is een pinguďn, Sylvie Moors.
Pantalone, Brussel (2002).
Een spannend kijkboekje
voor jonge kinderen. Een begeleidende CD met minimal music
kan de kinderen in de ‘juiste’ stemming brengen. Bij het
boekje vind je een toelichting met uitvoerige
discussieplannen over zowel tekst, beeld, als muziek, die je
in staat stellen er gelijk mee aan de gang te gaan.
FiloSofie voor kids, Oscar Brenifier.
Davidsfonds/Infodok, Leuven (2005).
Drie boeken
‘Waarom leef ik?’, ‘Wat is goed, wat is kwaad?’, ‘Wat voel
ik?’.
In elk boek vind je zes grote vragen, waarmee je met
kinderen in gesprek kunt. Door het open karakter van de
boeken geven ze kinderen veel ruimte om zelf na te denken en
een eigen oordeel te vormen. Ook heel geschikt voor kinderen
om individueel of in kleine groepen aan de gang te gaan.
Peinzen, 49 filosofische vragen voor kinderen, Richard
Anthone, Eddie Janssens, Steven Vervoort en Jan Knops.
Acco, Leuven (2006).
49 uitgewerkte thema’s
voor kinderen van alle leeftijden. Je kunt met dit boek in
de hand vrij gemakkelijk aan de slag.
Filosoferen met Doornroosje,
Richard Anthone en Rika de Smedt.
Acco, Leuven (2007)
Deze maand verscheen voor het Voortgezet onderwijs het boek Filosoferen
met Doornroosje. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen.
Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon
Tellegen ‘Brieven aan Doornroosje’. Het boek is het resultaat van een
project van Richard Anthone en Rika de Smedt. In de volgende nieuwsbrief
zullen we het bespreken.
Dat
is waar, Menno Lievers.
De Bezige Bij, Amsterdam (2003)
Verhalen voor kinderen
vanaf een jaar of tien. Elk verhaal heeft een stevige
filosofische lading. De meningen over het boek lopen nogal
uiteen. Sommige leraren worden erdoor geďnspireerd en vinden
de verhalen goed bruikbaar in de bovenbouw. Anderen vinden
het boek bijna onleesbaar.
Nous,
Matthew Lipman; vertaald door Peter Algoet, m.m.v. Richard
Anthone en Freddy Mortier.
Acco, Leuven (1999).
De enige novel van Lipman
die in zijn geheel in het Nederlands beschikbaar is.
Geschikt voor gebruik vanaf groep 7 of 8 en in de onderbouw
van het voortgezet onderwijs. In Nous gaat het om ethisch
onderzoek. De kracht van het boek zit vooral in de
toelichtingen en uitwerkingen voor gebruik in de groep. Ook
als je niet met het boek aan het werk wilt, is het de moeite
waard de uitwerkingen te bestuderen als voorbeeld van hoe je
je gesprekken kunt voorbereiden.
Een andere
novel van Lipman, Kio en Jos, is opgenomen in de ‘SLO-map’.
De overige novels zijn niet in het Nederlands beschikbaar.
|
|