democratie in dialoog
In een woonkamer in Rotterdam-zuid werd in
het najaar van 2005 een idee geboren: we zouden filosoferen
heel goed kunnen inzetten om in Rotterdamse scholen en
wijken kinderen en volwassenen met hun zo verschillende
achtergronden en leefwijzen met elkaar in dialoog te
brengen. Als we dit kunnen combineren met initiatieven
gericht op het samenleven in buurten en wijken, leveren we
daarmee een belangrijke bijdrage aan de samenleving. Het
idee werd een plan, dat noemden we
democratie in dialoog.
Hoewel de eerste reacties positief waren, konden we in
Rotterdam niet voldoende steun voor het plan vinden.
Die steun, enthousiasme eigenlijk, vonden we wel bij scholen
elders in het land. En bij de kenniskring geïntegreerd
pedagogisch handelen van de Hogeschool Inholland.
Het idee evolueerde tot een programma filosoferen met
kinderen en een onderzoek naar de bijdrage die filosoferen
op school levert aan democratische burgerschapsvorming.
Democratie in dialoog werd
Democratie leren door
filosoferen.
|
democratie leren
door filosoferen
philosophy
for democracy Information about the project, the programme
and the research is available in english.
In september 2006 begonnen
Marja van Rossum en ik met de ontwikkeling van een programma
voor de hele basisschool, voor groep 1 t/m 8. In december
2008 verschijnt dit programma als Filosoferen doe je zo,
leidraad voor de basisschool.
Lees meer over filosoferen doe je
zo
Ondersteund door de kenniskring kon ik de praktijk in de
deelnemende scholen onderzoeken: welke bijdrage levert
filosoferen met kinderen aan democratische
burgerschapsvorming?
Lees meer over het onderzoek voor
de kenniskring
Het programma en het onderzoek bleken zo veel potentie te
hebben, dat we het onderzoek vanaf september 2008 hebben
voortgezet als promotieonderzoek bij de Universiteit voor
Humanistiek in Utrecht. De promotie vond plaats op 17 april
2013.
Lees meer over het
promotieonderzoek |
|