achtergrond
Socrates op de speelplaats,
Richard Anthone en Freddy Mortier.
Acco, Leuven (2007).
Wie eenmaal een tijdje met
kinderen filosofeert heeft behoefte aan een theoretisch
kader. Dat verschaft Socrates op de speelplaats op een
uitstekende wijze. Het bevat ook een goede inleiding in
logica en argumentatie. De oorspronkelijke uitgave uit 1997
is in 2006 herwerkt.
Voor een deel overlappen
Socrates op de speelplaats en het boek Kinderen leren
filosoferen elkaar. Terwijl we
hierin steeds vertrekken vanuit de praktijk en aan de hand
daarvan de methodiek bespreken, werkt Socrates op de
speelplaats vanuit de methodiek, met name zoals die is
ontwikkeld door Lipman, en laat dan zien hoe je daarmee in
de praktijk kunt werken.
Spelen met denken, Ekkehard
Martens.
Lemniscaat, Rotterdam (2000).
Martens geeft in dit boek een
gedegen overzicht van de verschillende stromingen en
benaderingen in de kinderfilosofie. Een aanrader voor wie
meer wil weten en nadenken over de filosofische wortels van
de methodiek.
Filosofie van de kinderjaren,
Gareth Matthews.
Lemniscaat, Rotterdam (1995).
Denken kinderen wel op de
manier waarop wij denken dat ze denken? Schitterend boek,
waarin Matthews verschillende heersende opvattingen uit de
pedagogiek en de ontwikkelingspsychologie bevraagt.
Filosoferen is een soort
wereldverkenning, Karel van der Leeuw.
Zwijsen, Tilburg (1991).
Toegankelijke inleiding in de
theorie over kinderfilosofie. Het boek is niet meer
verkrijgbaar, maar nog wel beschikbaar in veel bibliotheken.
|
meer
lezen over kinderfilosofie
en websites
Waar blijft de dag van gisteren?
in Mensenkinderen, mei 2006
|
|