kinderen filosoferen

naar de welkom pagina naar kinderen leren filosoferen naar ideeen voor de praktijk naar democratisch burgerschap naar delphi onderzoek naar rob bartels naar meer literatuur en websites  
welkom filosoferen kinderen democratie delphi rob meer  
contact met rob bartels laatst gewijzigd: 04-05-2013  
               

kinderen leren filosoferen
praktijkboek voor leraren

Filosoferen met kinderen! Wat doen we dan? Waarom zou je dat doen op school? Hoe doe je dat? Dit boek vertelt de verhalen van acht leraren die ieder op hun eigen wijze met deze vragen aan de slag zijn gegaan; in hun groep, met hun kinderen. Acht leraren die enthousiast zijn om met kinderen te filosoferen. Waarom, wat motiveert hen ermee te beginnen, en: door te gaan? Hoe doen ze dat? Waar genieten ze van? Wat vinden ze moeilijk? Wat ervaren de kinderen in hun groepen?Die acht leraren hebben veel te vertellen over hun enthousiasme, hun successen, maar ook over hun twijfels en onzekerheden. Het zijn verhalen waar anderen zich in kunnen herkennen, inspiratie in kunnen vinden, en handreikingen om filosoferen met kinderen in de eigen praktijk, van groep of stage te ontwikkelen.
lees meer

menon
Menon is een Europees project, waarmee we de filosofische dialoog in het onderwijs willen bevorderen. Binnenkort kun je deze cursus ook in Nederland volgen.
 lees meer

delphi onderzoek
Delphi is een vorm van onderzoek waarbij mensen in een organisatie samen nieuw beleid kunnen ontwikkelen. In december hebben we een Delphi onderzoek afgerond met de coördinatoren van de REC's 4.
 lees meer

MEER
kijk eens op de pagina MEER, nergens vind je zoveel links over filosoferen met kinderen

 

democratie leren door filosoferen
verslag van een onderzoek

in english: philosophy for democracy

Filosoferen met kinderen wordt steeds meer gezien als een activiteit die bijdraagt aan democratische vorming. Democratie leren door filosoferen is een onderzoek naar de praktijk van het filosoferen in het basisonderwijs. Op verschillende niveaus is het curriculum ‘filosoferen met kinderen’ onderzocht. Het onderzoek gaat in op de idealen, het idee achter het filosoferen, op de feitelijke vormgeving en uitvoering van het filosoferen en de door de leraren en kinderen zelf gerapporteerde leereffecten ten aanzien van hun denken, dialoog en het omgaan met verschillen. In vier scholen en zestien groepen zijn leraren en kinderen geobserveerd en via interviews en vragenlijsten bevraagd over hun doelen en motieven, praktijken, ervaringen en leereffecten. Het onderzoek laat zien hoe filosoferen met kinderen theoretisch en praktisch een bijdrage kan leveren aan democratische burgerschapsvorming. Het onderzoek is uitgevoerd als promotieonderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek.
lees meer

Democratie leren door filosoferen
was eerder (van 2006 tot 2008) een onderzoek voor de kenniskring geintegreerd pedagogisch handelen naar de relatie filosoferen met kinderen en democratische burgerschapsvorming.
lees meer

filosoferen doe je zo
leidraad voor de basisschool



Filosoferen doe je zo is een programma filosoferen met kinderen voor de hele basisschool, voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het is uitgegeven in twee banden, de witte voor groep 1 t/m 4, de zwarte voor groep 5 t/m 8
lees meer over filosoferen doe je zo op deze site of ga direct naar de site van uitgeverij Damon