diverse uitgaven
Filosoferen op de basisschool. De ‘SLO-map’, Tjitse
Bouwmeester, Berrie Heesen, Karel van der Leeuw en Leen
Speelman.
van de Stichting Leerplan Ontwikkeling,
Onderwijsbegeleidingsdienst Zuid-Kennemerland en het Centrum
voor Kinderfilosofie. (1994)
De map biedt een schat
aan achtergrondinformatie en talloze gesprekssuggesties voor
de hele basisschool. De uitwerkingen en toelichtingen zijn
fenomenaal. Helaas is de map niet meer verkrijgbaar. Wel te
raadplegen in de meeste bibliotheken van pabo’s en
onderwijsbegeleidingsdiensten.
Verschillende suggesties uit de map hebben hun weg gevonden
naar de uitgaven van Berrie Heesen.
Filosoferen met kinderen, Thecla Rondhuis.
Lemniscaat, Rotterdam (1994).
Uitvoerige beschrijvingen
van acht gesprekken met kinderen. Een mooie inkijk in het
denken van kinderen.
Jong
en wijs, Thecla Rondhuis.
Piramide, Amsterdam (2001)
Beschrijvingen van
gesprekken met kinderen, voornamelijk bovenbouwers.
Inspirerend, maar verwacht geen directe handvatten waarmee
je aan de gang kunt. Achterin het boek is een index
opgenomen waarin filosofische thema’s en denk- en
redeneervormen die voorkomen in de gesprekken staan vermeld.
Dit kan je helpen om meer zicht te krijgen op de inhoud en
mogelijkheden van gesprekken.
Willen planten ook baby’s?, Gareth Matthews.
Lemniscaat, Rotterdam (1994).
Matthews begint
gesprekken met kinderen altijd met een verhaal, dat niet af
is. Met kinderen gaat hij in gesprek over hoe het verder zou
kunnen gaan. Hoe denken zij dat de personen uit het verhaal
met de vragen verder zullen gaan? Een prachtige werkwijze,
die de gevorderde leraar op nieuwe ideeën zal brengen.
Filosofie
voor jonge denkers, Jeremy Weate en Peter Lawman
Callenbach, Kampen (2003)
Een encyclopedische
inleiding in de filosofie voor kinderen vanaf een jaar of
tien. Rijk geïllustreerd. Dit boek mag in geen enkele
schoolbibliotheek ontbreken.
|
meer
lezen over kinderfilosofie
en websites
Waar blijft de dag van gisteren?
in Mensenkinderen, mei 2006
|
|