De rede van het kind!
De schitterende
uitzending van Noorderlicht
kun je nu bekijken op You Tube
Jan Diederen
maakte in 2000 deze documentaire. In het eerste deel zie je
kinderen van basisschool Icarus filosoferen over de vraag:
is er een kopietje van jou? Berrie Heesen en Gareth Matthews
geven commentaar. In het tweede deel verhuist de scene naar
Rostock. Kinderen filosoferen over de vraag: wat is mooi en
wat is lelijk? Met commentaar van Silke Pfeiffer
Kilk hier om de uitzending te bekijken
You Tube wordt voor
kinderfilosofie een steeds interessantere plek. De Schotse
kinderfilosoof Catherine McCall heeft haar schatkamer op You
Tube gezet. Je kunt o.a. kijken naar de geweldige opname
Socrates for six years old, en nog veel andere
gespreksregistraties.
Als je nog even verder snuffelt kom je ook veel Amerikaans
materiaal tegen, interviews met Lipman, Philosophy in Action.
Je kunt de filmpjes het makkelijkst vinden door als zoekterm
Philosophy for Children in te tikken.
Filosoferen voor democratie
uit Vives mei 2008
Margriet
In Margriet van 23 april stond
een heel mooi artikel
over filosoferen met kinderen op basisschool Het Landje in
Rotterdam
Filosoferen in
Hoorn
In Hoorn filosoferen
Marijke van Geen en Lex van der Post met kinderen in het
Boddaert Centrum.
Luister naar de EO reportage, uitgezonden in de Ochtenden
van 25 januari 2007 op Radio 1
voor de praktijk
Boeken,
video's, met concrete suggesties waar je in de praktijk
mee aan de slag kunt.
diverse
Literatuur
die je ook niet mag missen
achtergronden
Achtergronden en theorie over filosoferen met kinderen
websites
interessante
websites in binnen- en buitenland
|
meer lezen over
kinderfilosofie
en websites
Leraar24
Voor deze site is ook een filmpje over filosoferen met kinderen gemaakt.
Een kennismaking met kinderfilosofie in elf minuten.
Waarom?
Een luister CD van Bas Haring voor kinderen op school en thuis.
Beluister hier de introductie van de CD op de Noordwijkse school.
Lees hier
het artikel uit de
Volkskrant van 5 januari 2010
Waar blijft de dag van gisteren?
artikel
in Mensenkinderen, mei 2006
Learning
philosophy raises children's IQ and improves their emotional
intelligence
Over dit Schotse onderzoek berichtten Trouw en
de Volkskrant
Naar het artikel in Trouw
naar het artikel in de Volkskrant
Download de evaluatie van het
programma Thinking through philosophy
Socratische lessen leiden tot meer betrokkenheid
Uit NRC Handelsblad van 24 mei 2008
Socrates in the classroom
Kinderen die elke
week een half uur filosoferen ontwikkelen een onderzoekende houding en
gaan beter nadenken. Ook ontwikkelen ze een grotere betrokkenheid en
verantwoordelijkheid voor de sfeer in de klas. Dat blijkt uit het
onderzoek van de Zweedse pedagoge Ann Pihlgren. Vorige maand promoveerde
zij op het proefschrift Socrates in the classroom. In haar onderzoek
volgde ze zeven groepen kinderen in het eerste half jaar dat zij onder
leidng van hun leraren gingen filosoferen.
Het proefschrift is te downloaden van
http://www.diva-portal.org/su/theses/abstract.xsql?dbid=7392
|
|