andere activiteiten
menon
Voor de Hogeschool INHOLLAND ben ik partner in het Menon
project.
MENON is een Comenius - project
waarin elf Europese partners deelnemen. Menon richt zich op
leraren, het wil hen aanmoedigen hun dialogische
gevoeligheid en vaardigheden te ontwikkelen door filosofisch
onderzoek. Hierdoor - beoogt het project - zullen scholen en
klassen zich omvormen tot onderzoeksgroepen waar dialoog
voorop staat. Kinderen leren dan niet alleen
basisvaardigheden als luisteren en reageren, maar
ontwikkelen nieuwsgierigheid, redelijkheid, openheid naar
andere overtuigingen en culturen.
denken in de
school (2006) Het project heeft studenten en kinderen in staat gesteld te
filosoferen en creatieve denktechnieken toe te passen over
maatschappelijke vraagstukken. Dit project was een vervolg
op de Kleine Grote Denker.
lees of download de handleiding
leraren
filosoferen (2005) Met enkele begeleiders hebben we een achttal leraren gevolgd
in hun pogen het filosoferen met hun kinderen te
ontwikkelen. Het boek
Kinderen leren filosoferen
is het resultaat van dit onderzoek.
|
rob bartels
Ik ben
docent (kinder-)filosofie en pedagogiek aan de pabo van
Inholland in Alkmaar. Sinds 2002 ben ik
medewerker van het
Centrum
Kinderfilosofie Nederland.
Mijn wortels zitten in het basisonderwijs
en in het Jenaplan. Voor de Nederlandse Jenaplan Vereniging heb ik
meegewerkt aan onderzoeken over sociale opvoeding en na de val van de
Muur in 1989 heb ik enige jaren de contacten met leraren en scholen in
Oost-Europa verzorgd. Naast mijn werk als leraar in het basisonderwijs
heb ik bijna vijftien jaar gewerkt voor de afdeling Handelspolitiek van
de Fair Trade Organisatie. Ik heb me daar vooral beziggehouden met de
wereldwinkelbeweging en met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
In de eerste helft van de jaren 90 heb ik het filosoferen met kinderen
ontdekt. Een gouden ontdekking, voor de kinderen en voor mezelf.
Filosofie is hetzelfde anders leren zien, zei Cornelis Verhoeven.
Verwonderd in de wereld staan, dat is voor mij het eerste waar het in
kinderfilosofie om gaat. Vragen stellen is de kunst van de filosofie, er
is niets mooier dan met een groep kinderen deze kunst te bedrijven. En
dan op onderzoek te gaan: hypothesen formuleren, argumenten proeven,
begrippen verkennen; in dialoog met elkaar. Filosoferen met kinderen is
soms bijna je hoofd breken op een lastige vraag, maar ook altijd een
spel met ideeën, een feest waar je elke keer een beetje wijzer van
wordt. Het feest wordt voor mij het grootst in de combinatie van
filosoferen en creatief denken. Zoals in het project ‘De
Kleine Grote Denker’, dat we hebben opgezet samen met het COCD
(Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatieve Denken). Daarin hebben
we een programma ontwikkeld en uitgevoerd om met kinderen te filosoferen
en creatieve denktechnieken toe te passen over maatschappelijke
vraagstukken.
In de jaren 90 heb ik allerlei cursussen en trainingen gedaan om me in
de filosofie te bekwamen en mijn vaardigheden als gespreksleider te
ontwikkelen. In 2005 heb ik een training Socratisch gespreksleider
gedaan. Eerder in 2004 heb ik de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek
afgerond. Gedurende mijn studie heb ik me vooral geconcentreerd op de
leraar en op onderwijsvernieuwing. Ik heb benchmarkonderzoek gedaan over
de Reggio Emilia benadering en kwaliteitsonderzoek in het speciaal
onderwijs. Mijn studie heb ik afgerond met een Delphi onderzoek over de
implementatie van kinderfilosofie in het basisonderwijs.
Niets mooier dan te filosoferen met kinderen! De laatste jaren
filosofeer ik steeds meer met leraren en studenten, en ook met ouders.
Daar worden we met elkaar ook steeds een beetje wijzer van. Vooral als
het niet bij een dag of avond blijft, als we gedurende een wat langere
tijd met elkaar op weg kunnen gaan. Als we dan ook nog het creatieve
denken de ruimte kunnen geven, wordt het helemaal een feest van ‘Anders
zien’.
hetzelfde anders leren zien
naar: Persoonlijke waarden van
Margritte (1952) |
|