Wat vinden leraren
van filosoferen doe je zo:
Vragendoos groep 1/2 Statenschool
Uit Groep 1/2
Het eerste thema zie
ik als een prima start voor het filosoferen, maar er waren
wel véél vragen. Iets inkorten lijkt mij. Werken met visueel
materiaal is zeer inspirerend. Kinderen willen graag zelf
vraagtekens maken, bijvoorbeeld. Kleuters willen vooral iets
kunnen doen.
Heel fijn dat je houvast hebt aan de vragen. De ‘oriëntatie’
geeft stof tot ‘alles op een rijtje zetten’. Fijn dat er een
voorbereiding en een afronding bij zit.
Uit Groep
3/4:
Ik vond de lessen
duidelijk. Goede afwisseling. Voor mijzelf vind ik het soms
best lastig, ik weet niet of ik de kinderen genoeg bied om
goed te filosoferen. Ik doe de lessen en de aanwijzingen
wel. Maar ik denk dat ik zelf nog te veel vragen stel.
Je hoeft niet eerst zelf een onderwerp te zoeken. Je kunt
gelijk aan de slag met leuke verwerkingsopdrachten.
Goede verschillende inleidingen waardoor kinderen direct
betrokken zijn
Uit Groep
5/6
De keuze van de gespreksonderwerpen. Moeilijk om zoiets uit
te leggen en te expliciteren, maar het lukte wel en het
sprak ook aan. Dat had ik in eerste instantie niet gedacht.
Het waren uitdagende lessen, waarbij je niet aan de
oppervlakte kon blijven met de kinderen. Ze moesten de
diepte in.
meningenwand, groep 7/8
Icarus
Uit Groep
7/8
Sinds we dit hebben ben ik wel enthousiaster geworden. Dit
geeft voor mij zoveel richting. Het hele onderwerp evolutie
heb ik hier letterlijk helemaal uitgehaald, dat over
wetenschappelijke en filosofische vragen, het werkt gewoon.
Ik wil het hele jaar wel zo’n map. En die van Descartes, die
kon ik helemaal gebruiken: de voorbeelden, de vragen.
Dankzij die map ben ik meer gaan filosoferen. Ik merk wel
dat het helpt dat je het vaker doet, dat je zo ook afraakt
van het discussiëren. Het is een andere manier van denken
dan dat hakketakken, dat zwart wit denken. Je moet het wel
regelmatig doen.
Ik vind het onderwerp over Descartes erg lastig voor de
kinderen. Misschien ook wel te lastig voor mijzelf. Een
doorstart maken in de tweede les lukt niet erg. Vooral het
verhaal over Descartes zelf sluit niet erg aan bij hun
belevingswereld. Ik heb het met de kinderen gehad over de
film: The Matrix. Sommigen kennen die film en voor anderen
geeft het een krachtig beeld van wat er aan de hand is als
je je eigen wereld droomt. Misschien kun je daar iets mee.
DVD