rob bartels

naar de welkom pagina naar kinderen leren filosoferen naar ideeen voor de praktijk naar democratisch burgerschap naar delphi onderzoek naar rob bartels naar meer literatuur en websites  
welkom filosoferen kinderen democratie delphi rob meer  
contact met rob bartels laatst gewijzigd: 03-05-2013  
               

andere activiteiten

menon
Voor de Hogeschool INHOLLAND ben ik partner in het Menon project.
MENON is een Comenius - project waarin elf Europese partners deelnemen. Menon richt zich op leraren, het wil hen aanmoedigen hun dialogische gevoeligheid en vaardigheden te ontwikkelen door filosofisch onderzoek. Hierdoor - beoogt het project - zullen scholen en klassen zich omvormen tot onderzoeksgroepen waar dialoog voorop staat. Kinderen leren dan niet alleen basisvaardigheden als luisteren en reageren, maar ontwikkelen nieuwsgierigheid, redelijkheid, openheid naar andere overtuigingen en culturen.

denken in de school (2006)
Het project heeft studenten en kinderen in staat gesteld te filosoferen en creatieve denktechnieken toe te passen over maatschappelijke vraagstukken.
Dit project was een vervolg op de Kleine Grote Denker.
handleiding downloaden
lees of download de handleiding

leraren filosoferen (2005)
Met enkele begeleiders hebben we een achttal leraren gevolgd in hun pogen het filosoferen met hun kinderen te ontwikkelen.
Het boek Kinderen leren filosoferen is het resultaat van dit onderzoek.

democratie leren door filosoferen

delphi onderzoek



 

rob bartels

Ik ben docent (kinder-)filosofie en pedagogiek aan de pabo van Inholland in Alkmaar. Sinds 2002 ben ik medewerker van het Centrum Kinderfilosofie Nederland.

Mijn wortels zitten in het basisonderwijs en in het Jenaplan. Voor de Nederlandse Jenaplan Vereniging heb ik meegewerkt aan onderzoeken over sociale opvoeding en na de val van de Muur in 1989 heb ik enige jaren de contacten met leraren en scholen in Oost-Europa verzorgd. Naast mijn werk als leraar in het basisonderwijs heb ik bijna vijftien jaar gewerkt voor de afdeling Handelspolitiek van de Fair Trade Organisatie. Ik heb me daar vooral beziggehouden met de wereldwinkelbeweging en met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In de eerste helft van de jaren 90 heb ik het filosoferen met kinderen ontdekt. Een gouden ontdekking, voor de kinderen en voor mezelf. Filosofie is hetzelfde anders leren zien, zei Cornelis Verhoeven. Verwonderd in de wereld staan, dat is voor mij het eerste waar het in kinderfilosofie om gaat. Vragen stellen is de kunst van de filosofie, er is niets mooier dan met een groep kinderen deze kunst te bedrijven. En dan op onderzoek te gaan: hypothesen formuleren, argumenten proeven, begrippen verkennen; in dialoog met elkaar. Filosoferen met kinderen is soms bijna je hoofd breken op een lastige vraag, maar ook altijd een spel met ideeën, een feest waar je elke keer een beetje wijzer van wordt. Het feest wordt voor mij het grootst in de combinatie van filosoferen en creatief denken. Zoals in het project De Kleine Grote Denker, dat we hebben opgezet samen met het COCD (Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatieve Denken). Daarin hebben we een programma ontwikkeld en uitgevoerd om met kinderen te filosoferen en creatieve denktechnieken toe te passen over maatschappelijke vraagstukken.

In de jaren 90 heb ik allerlei cursussen en trainingen gedaan om me in de filosofie te bekwamen en mijn vaardigheden als gespreksleider te ontwikkelen. In 2005 heb ik een training Socratisch gespreksleider gedaan. Eerder in 2004 heb ik de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek afgerond. Gedurende mijn studie heb ik me vooral geconcentreerd op de leraar en op onderwijsvernieuwing. Ik heb benchmarkonderzoek gedaan over de Reggio Emilia benadering en kwaliteitsonderzoek in het speciaal onderwijs. Mijn studie heb ik afgerond met een Delphi onderzoek over de implementatie van kinderfilosofie in het basisonderwijs.

Niets mooier dan te filosoferen met kinderen! De laatste jaren filosofeer ik steeds meer met leraren en studenten, en ook met ouders. Daar worden we met elkaar ook steeds een beetje wijzer van. Vooral als het niet bij een dag of avond blijft, als we gedurende een wat langere tijd met elkaar op weg kunnen gaan. Als we dan ook nog het creatieve denken de ruimte kunnen geven, wordt het helemaal een feest van ‘Anders zien’.



hetzelfde anders leren zien
naar: Persoonlijke waarden van Margritte (1952)