kinderen leren filosoferen

naar de welkom pagina naar kinderen leren filosoferen naar ideeen voor de praktijk naar democratisch burgerschap naar delphi onderzoek naar rob bartels naar meer literatuur en websites  
welkom filosoferen kinderen democratie delphi rob meer  
contact met rob bartels laatst gewijzigd: 10-12-2009  
               

Naar de presentatie van het boek

Naar de inhoudsopgave van het boek



Kinderen leren filosoferen
PRAKTIJKBOEK VOOR LERAREN
Rob Bartels
uitgeverij Agiel, Utrecht
ISBN 978-90-77834-29-9
€ 21,95

Je kunt het boek bestellen
 bij de uitgeverij
 en in de boekhandel (alleen met ISBN)

De eerste druk met harde omslag is uitverkocht, nu heeft het boek een zachte kaft en is daarom ook goedkoper geworden.
 


Uitgever Roel de Groot overhandigt het eerste exemplaar aan Han Wossink

 

kinderen leren filosoferen
praktijkboek voor leraren

Filosoferen met kinderen! Wat doen we dan? Waarom zou je dat doen op school? Hoe doe je dat? Dit boek vertelt de verhalen van acht leraren die ieder op hun eigen wijze met deze vragen aan de slag zijn gegaan; in hun groep, met hun kinderen. Acht leraren die enthousiast zijn om met kinderen te filosoferen. Waarom, wat motiveert hen ermee te beginnen, en: door te gaan? Hoe doen ze dat? Waar genieten ze van? Wat vinden ze moeilijk? Wat ervaren de kinderen in hun groepen?Die acht leraren hebben veel te vertellen over hun enthousiasme, hun successen, maar ook over hun twijfels en onzekerheden. Het zijn verhalen waar anderen zich in kunnen herkennen, inspiratie in kunnen vinden, en handreikingen om filosoferen met kinderen in de eigen praktijk, van groep of stage te ontwikkelen.

Kinderen leren filosoferen is geschreven voor leraren in de basisschool en pabo-studenten, die belangstelling hebben voor filosoferen met kinderen. Het is een op de praktijkgericht boek met tal van ideeën en handreikingen voor de praktijk of stage. Het is ook een aan de praktijk ontleend boek, met name aan die van die acht leraren. De herkenbaarheid van hun ervaringen maakt de methodiek van het filosoferen met kinderen toegankelijk.

Dit boek is een praktijkboek, dat wil echter niet zeggen dat er geen theorie, reflecties, achtergronden e.d. in opgenomen zijn. De belangrijkste achtergronden van kinderfilosofie worden beschreven. Het vertrekpunt is steeds de praktijk, de theorie verschaft het kader, waarmee we praktijkervaringen kunnen duiden. Theorie zegt in dit boek niet hoe het moet, wel hoe het kan en waarom.

Vragen die in ‘Kinderen leren filosoferen’ besproken worden, zijn o.a.:

- Filosoferen met kinderen, wat doen we dan?

- Waarom zou je dat doen, met kinderen filosoferen?

- Zit er lijn in het gesprek? Over de opbouw van een gesprek.

- Op zoek naar een vraag! Of: hoe bereid je je voor?

- Hoe kun je een filosofisch onderzoek beginnen? Openingsscenario’s.

- Hoe betrek je alle kinderen erbij? Over de pedagogische verantwoordelijkheid van de leraar.

- Weet de leraar het antwoord al? Over de houding van de gespreksleider.

- Wanneer is een gesprek eigenlijk een filosofisch gesprek?

- Hoe leid je een gesprek? Vraagtechniek en verdieping.

- Hoe sluit je een gesprek af? En wat daarna?

- Hoe weet je of je op de goeie weg bent? De ontwikkeling van de onderzoeksgroep.

- Hoe vertel ik het mijn collega’s? En de ouders? Over de invoering van kinderfilosofie in de school.

 

Wat anderen over het boek hebben geschreven:

AD Groene Hart, 18 april 2007

NBD Biblion, 7 mei 2007
Pabo-docent J. Hendriks uit Zwolle, 19 juni 2007

Opleider J. Krijnen, 22 september 2007

 

Bekijk de folder van het boek