Naar
de presentatie van het boek
Naar de inhoudsopgave van het boek
Kinderen leren filosoferen
PRAKTIJKBOEK VOOR
LERAREN
Rob Bartels
uitgeverij Agiel, Utrecht
ISBN 978-90-77834-29-9
€ 21,95
Je kunt het boek bestellen
bij de uitgeverij
en in de boekhandel (alleen met ISBN)
De eerste druk met harde
omslag is uitverkocht, nu heeft het boek een zachte kaft en
is daarom ook goedkoper geworden.
Uitgever Roel de Groot
overhandigt het eerste exemplaar aan Han Wossink
|
kinderen
leren filosoferen
praktijkboek voor
leraren
Filosoferen met
kinderen! Wat doen we dan? Waarom zou je dat doen op school? Hoe doe je
dat? Dit boek vertelt de verhalen van acht leraren die ieder op hun
eigen wijze met deze vragen aan de slag zijn gegaan; in hun groep, met
hun kinderen. Acht leraren die enthousiast zijn om met kinderen te
filosoferen. Waarom, wat motiveert hen ermee te beginnen, en: door te
gaan? Hoe doen ze dat? Waar genieten ze van? Wat vinden ze moeilijk? Wat
ervaren de kinderen in hun groepen?Die acht leraren hebben veel te
vertellen over hun enthousiasme, hun successen, maar ook over hun
twijfels en onzekerheden. Het zijn verhalen waar anderen zich in kunnen
herkennen, inspiratie in kunnen vinden, en handreikingen om filosoferen
met kinderen in de eigen praktijk, van groep of stage te ontwikkelen.
Kinderen leren filosoferen
is geschreven voor leraren in de basisschool en pabo-studenten, die
belangstelling hebben voor filosoferen met kinderen. Het is een op de
praktijkgericht boek met tal van ideeën en handreikingen voor de
praktijk of stage. Het is ook een aan de praktijk ontleend boek, met
name aan die van die acht leraren. De herkenbaarheid van hun ervaringen
maakt de methodiek van het filosoferen met kinderen toegankelijk.
Dit
boek is een praktijkboek, dat wil echter niet zeggen dat er geen
theorie, reflecties, achtergronden e.d. in opgenomen zijn. De
belangrijkste achtergronden van kinderfilosofie worden
beschreven. Het vertrekpunt is steeds de praktijk, de theorie
verschaft het kader, waarmee we praktijkervaringen kunnen
duiden. Theorie zegt in dit boek niet hoe het moet, wel hoe het
kan en waarom.
Vragen die in
‘Kinderen leren filosoferen’ besproken worden, zijn o.a.:
- Filosoferen met
kinderen, wat doen we dan?
- Waarom zou je dat
doen, met kinderen filosoferen?
- Zit er lijn in het
gesprek? Over de opbouw van een gesprek.
- Op zoek naar een
vraag! Of: hoe bereid je je voor?
- Hoe kun je een
filosofisch onderzoek beginnen? Openingsscenario’s.
- Hoe betrek je alle
kinderen erbij? Over de pedagogische verantwoordelijkheid van de
leraar.
- Weet de leraar het
antwoord al? Over de houding van de gespreksleider.
- Wanneer is een
gesprek eigenlijk een filosofisch gesprek?
- Hoe leid je een
gesprek? Vraagtechniek en verdieping.
- Hoe sluit je een
gesprek af? En wat daarna?
- Hoe weet je of je
op de goeie weg bent? De ontwikkeling van de onderzoeksgroep.
- Hoe vertel ik het mijn collega’s? En de ouders? Over de
invoering van kinderfilosofie in de school.
Wat anderen over het boek
hebben geschreven:
AD Groene Hart,
18 april 2007
NBD Biblion, 7 mei 2007
Pabo-docent J. Hendriks uit Zwolle, 19 juni 2007
Opleider J.
Krijnen, 22 september 2007
Bekijk de folder van het boek
|